Tahun Cahaya Kosmik

1. Tahun cahaya adalah merujuk kepada perjalanan yang dibuat oleh cahaya yang bergerak pd kelajuan cahaya dalam tempoh setahun masa bumi.

2. Cahaya bergerak sejauh hampir 300,000km sesaat dalam vakum. Bermakna dalam setahun bumi, cahaya bergerak sejauh hampir 10 trillion km.

3. Jika kita boleh bergerak dengan kelajuan cahaya dengan mengelilingi bumi, dalam masa satu saat kita sudah 7.5 kali mengelilinggi bumi.

4. Sehingga kini, tiada lagi objek yang boleh menandingi kelajuan cahaya. Malah di alam semesta yg sangat luas ciptaan Illahi ini, kelajuan cahaya dilihat secara relatifnya masih perlahan. Penomboran matematik pun sehingga berdigit-digit.

5. Jarak pengukuran juga dibuat melalui berbandingan jarak bumi ke matahari atau unit astronomikal, AU. Jarak bumi ke Musytari contohnya adalah dlm julat 4.2 AU - 6.2 AU.

6. Lohong hitam M87 baru-baru ini yang akhirnya dapat diimejkan adalah berjarak 55 juta tahun cahaya daripada bumi.

6. Ini bermakna jika kita ingin sampai ke lohong hitam tersebut, kita memerlukan masa 55 juta tahun dengan bergerak kelajuan cahaya.

7. Apa yang menariknya.. Ketika cahaya yang keluar drpd Lohong Hitam itu (yg kita dpt tengok pd hari ini) telah dikeluarkan sejak 55 juta tahun lampau, di mana bumi ketika itu (berusia 55 juta tahun) sedang mengalami Pemanasan Global (PETM event).
Rujuk: https://www.facebook.com/omen.necrofis/posts/2759291604098533

8. Iaitu hampir 10 juta tahun selepas peristiwa hentaman asteroid besar yg telah membawa malapetaka kepada hidupan bumi dan terus mengubah iklim dan cuaca bumi.

9. Jika ada makhluk yg meropong bumi dr sebuah planet yang berjarak dalam lingkungan 230 hingga 66 juta tahun cahaya daripada bumi, mereka berpeluang memerhatikan dinasaur melata di muka bumi ketika itu.

10. Cahaya matahari yg kita lihat tu adalah delay 8 minit... Jarak matahari ke bumi adalah sekitar 150 juta km. Di ruang angkasa, lebih laju kita bergerak dalam vakum maka lebih perlahan 'masa' kita.

Begitulah maha agungNya dan maha berkuasaNya Allah mengatur dan menjadikan alam yg maha luas ini.

Omén Necrofis
19.06.2019

1 comment: