Bumi hampir kehilangan medan magnetik pd 565 juta tahun lampau.




1. Kajian oleh geologist mendapati bahawa pd 565 juta tahun lampau bumi hampir2 kehilangan medan magnetik yg sgt penting dlm melindungi bumi drpd radiasi kosmik berbahaya dan suar solar.

2. Tetapi dgn satu kejadian geologi telah menyelamatkan bumi ini dengan berlakunya pemejalan teras bumi yg sblm ini dlm bentuk cecair. Pemejalan teras bumi ini menguatkan medan magnetik tersebut sehinggalah ke hari ini.

3. Kajian adalah berdasarkan kajian medan magnetik sampel batuan yang terbentuk pd 565 juta tahun lampau yg diperolehi di Quebec, Kanada (dikeluarkan drpd magma volkano).

4. Kajian tersebut mendapati bahawa medan magnet bumi pd ketika itu lemah 10 kali berbanding pd hari ini selain drpd kerapnya berlaku pembalikan kutub (polar reversal).

5. Pada waktu itu bumi berada pada waktu kritikal di mana geodinamo bumi hampir musnah tetapi mujur pd akhirnya bumi mendapat 'tenaga' drpd teras bumi.

6. Di awal-awal pembentukkan bumi, teras bumi adalah berbentuk cecair tetapi pd suatu ketika antara 2.5 billion tahun hingga 500 juta tahun, unsur besi mula menyejuk lalu membentuk bebola pepejal.

7. Seterusnya mengaktifkan arus aruhan yg penting dalam menghasilkan medan magnet sehinggalah ke hari ini. Arus aruhan ini juga yg menyebabkan berlakunya hanyutan benua pd 175 juta tahun lampau dan aktiviti gempa bumi dan volkanik.

8. Terdapat spekulasi yg menyatakan bahawa dengan lemahnya medan magnet tersebut telah menyebabkan penyebaran bahan radiasi ke muka bumi lalu mencetuskan kewujudan bahan-bahan organik (sel tunggal).

9. Kemuncaknya berlaku ledakkan hidupan bumi pd 550 juta tahun lampau seterusnya melalui evolusi , berlaku perkembangan hidupan bumi sehinggalah yg terdapat pada hari ini.

10. Bumi adalah 'hidup' dan matang setelah mengalami pelbagai peristiwa2 penting bumi selama 4.6 billion tahun lampau. Bumi mampu menyediakan perlindungan kpd penghuninya spt kewujudan medan magnet, lapisan ozon, penyerapan gas CO2 dan sebagainya. Semuanya diatur mengikut Sunnatullah.

Pautan Facebook.

No comments:

Post a Comment