Evolusi Plat Bumi



1. Pada sekitar 480 juta tahun lampau, bumi hanya mempunyai satu kerak atau plat bumi dipanggil sebagai Pangea yang dikelilingi lautan sgt laut dipanggil Pantalassa. Rujuk.
2. Pangea terdiri daripada daripada gabungan 2 superbenua iaitu Laurentia dan Euramerica.

3. Bermula pada 175 juta tahun, Pangea ini mula berpecah oleh proses tabii bumi yang dikenali sebagai Hayutan Benua ke pelbagai arah sehingga membentuk 7 benua utama bumi sekarang ini. Setiap benua/plat ini bergerak pada kadar tertentu (purata 5mm) setiap tahun ke pelbagai arah. Di kawasan perlagaan, akan menyimpan tegasan lalu akan dilepaskan sebagai gempa bumi utk menstabilkan dirinya.

4. Pemecahan benua inilah yang menjana gempa bumi dan volkano sehingga ke hari ini. Sempadan plat yang bertemu yang aktif dengan gempa bumi dan volkano di pinggir-pinggir lautan Pasifik dinamakan sebagai Lingkaran Api Pasifik. Kawasan ini sgt rencam dengan gempa dan volkanik. Rujuk

5. Persamaan spesies fosil-fosil flora dan fauna yang ditemui di benua India, Afrika Selatan, Antartika menunjukkan bahawa dahulukala ianya berada pada sebuah daratan yang besar.

6. Kajian Paleomagnetik pada mineral-mineral batuan iaitu penyusunan terarah medan megnetik mineral-mineral juga menyokong pendapat tersebut.

7. Terdapat 3 fasa utama dalam pemisahan Pangea. Fasa pertama berlaku pada 175 juta tahun lampau bila mana Pangea berpecah kepada dua benua. Fasa kedua pada 150-140 juta tahun bila mana 2 benua tersebut berpecah lagi kepada benua-benua kecil iaitu Afrika, Amerika Utara, India, Antartika dan Australia.

8. Fasa ke-3 bermula pada 60-55 juta tahun lampau bila mana Benua India hanyut ke utara dan melanggar Pakistan-Nepal lalu membentuk pergunungan Himalaya.

9. Setiap fasa pemisahan benua ini memberikan kesan sgt besar kepada hidupan bumi di mana berlaku 2 kali kepupusan massa hidupan bumi iaitu pada 252 juta tahun (P-T Boundary) dan 66 juta tahun lampau (K-Pg Boundary) yang banyak melenyapkan hidupan kuno bumi dan hanya boleh dicerap oleh manusia melalui penemuan-penemuan fosil.

10. Setiap benua ini mempunyai gunung ganang yang bertindak sebagai pasak bumi. Morfologi gunung ganang, berbukit bukai, lautan yang luas adalah hasil daripada proses tabii bumi ini. Kita nampak gunung-ganang tidak bergerak, walhal ia bergerak sebagai mana awan bergerak.

" Dan ingatlah pada hari ditiupkan sangkala (kiamat), lalu terkejutlah seluruh makhluk di langit dan bumi, kecuali mereka yg dikehendaki Allah dan kesemuanya akan datang kepadaNya dgn keadaan tunduk patuh." (An-Naml, 27:87).
"Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal dia berjalan sebagai jalannya awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang membuat dengan kukuh tiap-tiap sesuatu; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Naml, 27:88)

Pautan Facebook

No comments:

Post a Comment