Geobencana Berkait Musim Tengkujuh

1. Dengan taburan hujan yang kerap dan lebat, geobencana seperti tanah mendap, lubang benam, aliran lumpur/debris dan tanah runtuh sangat biasa berlaku.

2. Kawasan yang terdedah termasuklah di kawasan sedimen lembut, kawasan batu kapur dan kawasan bercerun.

3. Apabila memasukki musim tengkujuh nanti, lebih banyak pemerhatian, pemantauan, cakna, hebahan dan pengawasan diperlukan bagi meminimumkan kejadian geobencana tersebut daripada kerosakkan harta benda dan kehilangan nyawa.

4. Antara contoh geobencana yg berkait dengan taburan hujan lebat adalah seperti kes runtuhan bangunan Highlands Tower (1993), banjir lumpur di Pos Dipang (1995), banjir lumpur di Genting Sempah (1995) dan tanah runtuh di Batu Ferenggi.

5. Pihak Berkuasa Tempatan (BPT) atau Pihak Berkuasa Negeri (PBN) seharusnya mengarahkan pemerhentian segera segala bentuk kerja tanah dan membuat mitigasi sementara/segera terhadap muka cerun yang terdedah kepada hakisan bagi mengurangkan kejadian tanah runtuh, hakisan tanah dan pengkelodakkan saliran.

6. Bumi Semenanjung Malaysia mempunyai kawasan bercerun di sepanjang banjaran bukit yang terdedah kepada kejadian tanah runtuh dan aliran lumpur dan mempunyai kawasan dataran banjir / kawasan rata yang terdedah pula kepada banjir monsun dan banjir kilat.

Omèn Necrofis
27.10.2019




No comments:

Post a Comment