Teori evolusi dalam Al-Quran






1. Mengikut kajian Sains, hidupan bermula dengan satu sel yang terbentuk dalam air yang kemudiannya berkembang menjadi multisel (Zaman Kambria, 570-500 jt tahun). Lama kelamaan sebahagian multisel itu ada yg menjadi ikan (Zaman Ordovisi hingga Silur, 500-410 jt tahun).
2. Pada zaman Devon (410-360 jt tahun), telah wujud pelbagai spesies ikan. Spesies ikan yang dikenali sebagai Tiktaalik rossea telah naik turun ke darat dan laut dengan menggunakan perutnya. Sering turun naik ke akuatik dan daratan. Daripada sirip insang tlh membentuk dua kaki yang kemudiannya secara beransur-ansur membentuk 4 kaki (tetrapod, mamalia, reptilia, dinasaur) pada zaman selepasnya itu Perm, Trias Jura dan Kapur. Rujuk sini
3. Manusia purba mula muncul sekitar 2.3 juta tahun lampau. Nabi Adam (insan) diturunkan sekitar 8,000-7,000 tahun lalu.
4. Proses evolusi berlangsung dalam jangka masa yang tersangat panjang dan lama. Haiwan yang ada pada hari ini adalah kelangsungan haiwan-haiwan terdahulu. Haiwan yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran baharu akan pupus akan bertukar kepada bentuk lain dan sudah tentulah memakan masa yang tersangat lama.

Renungkan ayat al-Quran ini,
“Dan Allah telah menciptakan semua jenis HAIWAN dari air, maka sebagian dari haiwan itu ada yang berjalan di atas perutnya dan sebagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebahagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”(S.24 An-Nur 45).
Tahun Al Quran diturunkan: 578
Tahun Teori Evolusi:1842

Maha suci Allah yang menjadikan alam ini!
Omén Necrofis
23.2.2014

No comments:

Post a Comment